Wat Vocal Statements doet

vind je stem en deel wie je bent

Vocal Statements wil met muziekeducatie bijdragen aan de empowerment van jongeren uit krachtwijken. Jongeren leren op verschillende manieren hun eigen stem te ontwikkelen en die te gebruiken in de veilige omgeving van school en daarbuiten. We stimuleren het creatief talent van jongeren en geven ze handvaten voor de toekomst. Of je nu wit, zwart of gekleurd bent, in de toekomst gaat werken in een kapperszaak, als elektromonteur of advocaat, je stem is daarbij een belangrijk instrument.

Wat Vocal Statements doet

In samenwerking met scholen en partners het cultureel diverse vmbo en daarnaast het praktijkonderwijs, speciaal onderwijs en het mbo worden projecten ontwikkeld die aansluiten bij de behoeften van de leerlingen en hun docenten. We onderscheiden lang- en kortlopende projecten. Op partnerscholen geven we wekelijks les voor een trimester, semester of zelfs het hele jaar door.  Op projectscholen komen we jaarlijks terug met één of meerdaagse VOS-dagen. Naast samen zingen en storytelling komen inmiddels ook andere kunstdisciplines aan bod: theater, beeldend en multimedia. Resultaat is altijd een gezamenlijke eindpresentatie. Dat kan binnen- of buitenschools zijn, live of in de vorm van een muziekclip.

Het ultieme doel is dat leerlingen zichzelf serieus nemen, dat ze zich durven laten zien en dat hun stem wordt gehoord. 

“Marjolein Moorman, Wibautlezing 2021: “Welke opleiding je ook gedaan hebt en welk werk je ook doet. Kansengelijkheid moet gaan op een gelijke kans op waardering. Het gaat om het beste uit jezelf halen en op waarde worden geschat.”

In onze praktijk  betekent dit citaat van de wethouder onderwijs van de Gemeente Amsterdam dat we jongeren sterken in hun vermogen om contact te maken; dat ze door samen te zingen, en statements te maken hun zelfvertrouwen ontwikkelen.

Werken in het (cultureel diverse) vmbo vraagt speciale aandacht en competenties. Daarom is Vocal Statements het Innovatorium gestart. Hier krijgen jonge en ervaren muziekdocenten de ruimte voor reflectie en ontwikkeling in hun werk. Via teamtrainingen, peer-coaching, monitortrajecten en intervisie worden praktijkervaringen gedeeld en het enthousiasme voor deze doelgroep aangewakkerd.