“In a typically contradictory move, globalisation, while promoting economic integration among elites, has exacerbated sectarianism everywhere else.”
Pankaj Mishra
Wat moet het nieuwe kabinet doen om de cultuursector écht sterker te maken? In de laatste publicatie van de CultuurkrantNL van het Landelijks Centrum voor Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) spreekt Anthony Heidweiller, artistiek leider van Vocal Statements hierover.
‘Waar komt het idee vandaan dat de mens die niet wit is minder zou zijn? Hoe is het mogelijk dat we dat ooit opschreven? Dus: voor een cultuur die recht doet aan de multiculturele samenleving moet je beginnen bij educatie. Ik zou beginnen met muziekeducatie in het vmbo.’
De Cultuurkrant NL is de gratis krant voor professionals binnen cultuureducatie en cultuurparticipatie.
Het was een teleurstelling vorige zomer dat er voor de periode 2021-2024 in Utrecht geen ruimte was voor structurele subsidie. Nu heeft de Gemeente Utrecht voor 2021 een overbruggingssubsidie beschikbaar gesteld en is de gemeente vanuit het programma Groene Golf op zoek naar domeinoverstijgend budget (dat is budget uit cultuur, onderwijs en welzijn samen) voor de muziekeducatieprojecten van Vocal Statements in het vmbo.
Fondsenwerving is een belangrijk deel het takenpakket van zakelijk leider Saskia van de Ree. Superblij is zij met de subsidie van de VandeEnde Foundation, een beurs speciaal om te kunnen investeren in de leiderschapsontwikkeling van Rohan Poldervaart. En maar liefst drie landelijke cultuurfondsen Prins Bernhard Cultuurfonds, VSB-fonds en Fonds21 hebben nu hun steun toegezegd in het werk van Vocal Statements op vmbo-scholen: “Met die subsidie kunnen we werken aan onderwijsontwikkeling zoals op Kentalis College maar ook in het mbo en praktijkonderwijs. Dankzij subsidie van het Prins Bernhard Cultuurfonds kunnen we met leerwerkplekken op twee scholen dit jaar ook weer nieuwe muziekdocenten op de vloer opleiden in de Vocal Statements-aanpak.”
Een bijzondere en leuke ervaring was het maken van een videopitch voor het Cultuurinnovatiefonds Utrecht: ”Ons filmpje Amazing Grace met ideeën voor nieuwe online en hybride werk- en presentatievormen werd in de eerste ronde geselecteerd. Nu wachten we vol spanning op de uitslag van de tweede ronde.”
Op 9 maart j.l. vormde de Grote Zaal van TivoliVredenburg de setting van twee mooie gesprekken over het Verdiepingstraject, waarmee Vocal Statements vorig najaar op zoek ging naar nieuwe vormen van muziekonderwijs. Een levendige discussie ontspon zich tussen Rohan Poldervaart, muzikaal leider van Vocal Statements, en zijn gasten: Ineke Peeks-Zethof, Machteld de Jong, Carmen Hovestad, Peter Tol, Anthony Heidweiller, Adanma Okoro, Aarti Prins en Suzan Westerveld. Veel dank aan TivoliVredenburg. Wat een cadeau om dit gesprek live in professionele tv-setting te mogen opnemen!
Een jaar geleden werd Vocal Statements benaderd door Petra de Man, directeur van Kentalis College in Utrecht, cluster-2-school voor leerlingen met gehoorproblemen, A.S.S. of een taalontwikkelingsstoornis. Wilde Vocal Statements de aanpak niet aanpassen voor deze groep leerlingen?
Nu met groepen samen zingen vanwege de covid-19-beperkingen tijdelijk niet is toegestaan, zijn er inventieve oplossingen nodig. “Wat tot onze verrassing echt goed werkt”, zegt Rohan Poldervaart, “zijn hybride vormen van lesgeven: een stukje live en een stuk online. Waar we eerst een artist in residence uit het buitenland moesten halen, kunnen we Neo Muyanga straks online vanuit Kaapstad in de klas vragen.”
Onze artistiek leider Anthony Heidweiller draagt de maatschappelijk geëngageerde visie van Vocal Statements ook uit met projecten buiten de deur. Zo mag hij de komende vier jaar als lid van de artistieke raad van MusicalMakers Amsterdam bijdragen aan de zoektocht naar componisten en makers van de nieuwe politieke musical van deze tijd.
In de eerste aflevering van onze nieuwe VOS podcast gaat Jolanda Spoel in gesprek met Anthony Heidweiller en Rohan Poldervaart van Vocal Statements over muziekeducatie in het vmbo, klim-kinderen, de noodzaak van een kosmopolitisch muziekrepertoire in schoolklassen, op conservatoria en meer…
Door de coronamaatregelen kon Vocal Statements het afgelopen najaar niet zingen op scholen en moesten we nadenken over andere vormen van contact. Docent-onderzoeker Peter Tol en Rohan Poldervaart, muzikaal leider van Vocal Statements, geven tekst en uitleg.
Vocal Statements verwelkomde in 2020 Suzan Westerveld, bijna afgestudeerd docent muziek aan ArtEZ Conservatorium Zwolle. Inmiddels is zij een enthousiast lid van het docententeam. Hoe ervaart zij onze manier van lesgeven?
Diversiteit(sbeleid) op scholen? LKCA maakte deze podcast met Inholland University of Applied Sciences lector diversiteit Machteld de Jong en Anthony Heidweiller. Anthony: In wezen gaat het om interesse in wie er allemaal in de klas zitten, interesse in de ander. Machteld: de rol van een docent kan van onschatbare waarde zijn in het leven van een kind. Anthony: Als de interesse er is, kan je elke vraag stellen. Machteld: Zie diversiteit als uitgangspunt, niet als probleem. Luisteren. Niet oordelen. Geef in de klas ruimte aan verhalen en perspectieven van iedereen.
Vrijdag 30 oktober van 19.00 tot 20.30 uur online bij de Akademie voor Kunsten
Onderzoeker en schrijver Aspha Bijnaar spreekt in het kader van de Black Achievement Month over de waarden die ze meekreeg in haar opvoeding, in relatie tot haar leven en carrière in Suriname en Nederland. Met na afloop een tweegesprek met akademielid Anthony Heidweiller.
Donderdag 15 oktober zijn Rohan Poldervaart en Anthony Heidweiller van VOS te gast bij EduCAUTION in Pakhuis De Zwijger om te praten over de kracht van cultuureducatie in het vmbo. Vanaf maandag 19 oktober online te beluisteren.
Zondag 11 oktober presenteerde Anthony Heidweiller de aftrap van de Black Achievements Month bij De Nationale Opera
Woensdag 7 oktober ging Anthony Heidweiller live in gesprek met studenten schoolmuziek en pabostudenten in het kader van het #MuziekOpleidersAkkoord; dezelfde avond werd in aanwezigheid van koningin Maxima in TivoliVredenburg het MuziekOpleidersAkkoord ondertekend. Complimenten voor programma Muziek in ieder Kind dat niet meer alleen over muziek in het basisonderwijs gaat maar ook over de doorstroom van po naar vo-vmbo en muziek in het mbo en hbo. Mijlpaal!
De coronamaatregelen maken inventief: de leerlingen van het Trajectum College zongen ‚samen‘ het nummer De wereld is van iedereen en maakten een prachtige muziek-video.
Advies Cultuurnota-commissie betekent verlies voor de muziekeducatie in het vo/vmbo
Met o.a.: Advies Cultuurnota-commissie, nieuwe wereld voor KOZ, VOS op insta en agenda- en luistertips!
Met o.a.: Saskia van de Ree nieuwe zakelijk leider VOS, pilot in het MBO, Opera Forward Festival en Globe College @ TivoliVredenburg.
Met o.a.: Gastdocent Neo Muyanga, Nieuws over onze samenwerking met de scholen, Anthony Heidweiller @ Cultuurdag 2019
Met o.a.: Nieuwe website VOS, Interview Anthony Heidweiller in Cultuurkrant NL en Participatieproject @Festival Aix-en-Provence 2019.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
Wil je op de hoogte blijven van wat wij doen en wat ons inspireert?
Antoinette Crawfurd-Smit, directeur OBS Het Zand (Utrecht)
Ook met de eerstejaars leerlingen van het Trajectum College (Utrecht, Overvecht) ging VOS op zoek gaan naar een passend alternatief voor het VOS-koor. In nauwe samenwerking met de geengageerde docenten van de school bedacht muzikaal leider Rohan Poldervaart om samen met de jongeren een muziekvideo te maken waarin het koorgevoel ruimte had. Het gekozen nummer was Iedereen is van de wereld van The Scene, waarvan de jongeren individueel de teksten inzongen. In de montage werden alle stemmen samengevoegd tot een mooi geheel. Aanvullend aan het samen zingen hebben de jongeren zelf gekozen hoe zij hun creativiteit wilden laten zien: door Statements te maken en als spoken word te delen, door te freerunnen of door te tekenen. We zijn trots op de jongeren en het resultaat!
Eigenlijk zouden de eerstejaars leerlingen van het Globe College (Utrecht, Kanaleneiland) die zich vrijwillig voor het VOS-koor hadden aangemeld dit jaar een traject volgen van samen zingen en statements formuleren met een eindpresentatie in TivoliVredenburg. Toen duidelijk werd dat dit niet mogelijk zou zijn hebben we samen met hen en hun docenten in Zoom-sessies een passende alternatieve vorm gevonden: een muziekvideo van het nummer Lean On Me van Bill Withers. Dit lied, dat al in het begin van het schooljaar was uitgezocht door VOS-docente Aarti Prins, kreeg binnen de actuele context een nieuwe betekenis. Wij vinden het heel mooi om te zien hoe de individuele talenten van de jongeren – zingen, tekenen, dansen en Statements schrijven en voordragen – samen een harmonieus en krachtig geheel vormen.
Op onze Instagram (IGTV) kun je een kijkje achter de schermen nemen van onze muziekvideo. Hier vind je onder meer een gesprek met VOS-docente Aarti Prins over het nummer Lean On Me en haar werkwijze, en deelt onze cameraman en creatieve regisseur Mathieu van de Berk hoe hij met de jongeren met een green screen heeft gewerkt. Insta: vocal_statements
Negatief advies VOS is verlies voor muziekeducatie in het vo/vmbo
De adviescommissie van de Cultuurnota Utrecht heeft gesproken en helaas is het advies voor Vocal Statements negatief. We zijn teleurgesteld.
De commissie uit haar waardering voor de educatieve activiteiten voor vmbo-leerlingen en studenten in het mbo. Ze is positief over de methodiekontwikkeling op basis van storytelling, werken met rolmodellen en burgerschap. En ze beschouwt het koppelen van koorzang aan kosmopolitisch repertoire en urgente maatschappelijke thematiek als gedurfd en van onderscheidend belang. Wat bedoelt de commissie eigenlijk als ze zegt dat VOS een ‘hoge gunfactor heeft’? Educatie is in deze wereld van Black Lives Matter geen gunst maar noodzaak. In het advies Nieuwe kleuren op een rijk palet geen woord over het verdwijnen van educatie-instellingen uit het gemeentebeleid. Als we willen dat de kunsten en het publiek in de zalen echt divers worden moet je juist investeren in het onderwijs.
Zonder de kleur van educatie geen rijk palet
In 2017 kwamen we met Vocal Statements als nieuwkomer in de muziekeducatie binnen in de Cultuurnota Utrecht. We gaven met 1800 vo/vmbo-leerlingen en artist in residence Aeham Ahmad concerten in de grote zaal van Tivoli Vredenburg. We wonnen in 2018 de Gouden C van het Fonds voor Cultuurparticipatie. Voor de periode 2021-2024 konden we bij de Gemeente niet aanvragen voor doorontwikkeling van dat succes want de ’functie educatie’ bestaat niet meer in het Utrechtse beleidsplan Kunst kleurt de Stad.
We dienden voor 2021-2024 een plan in voor het Innovatorium, dat deel van VOS dat presentatie, onderzoek en ontwikkeling met educatie verbindt. Helaas vindt de commissie dat plan als zelfstandig aanvraag onvoldoende afgebakend. Ons Innovatorium staat niet los, het bestaat bij de gratie van die prijswinnende educatie-functie. Het rijke palet van VOS is een lerende omgeving met kinderen, jongeren, hun ouders, muziekstudenten en professionele musici.
Wat bedoelt het advies met de ‘hoge gunfactor’ van VOS? Educatie is in deze wereld van Black Lives Matter geen gunst maar noodzaak. Als we willen dat de kunsten en het publiek in de zalen echt divers worden moet je investeren in het onderwijs. VOS heeft muziekeducatie in het vmbo-onderwijs en het vmbo-onderwijs bij de opleidingen docent muziek van de Nederlandse conservatoria op de kaart gezet. Ondertussen zwijgt de commissie over het nationale en internationale opdrachtwerk van VOS waarmee artistiek leider Anthony Heidweiller bijzondere artists in residence naar Utrecht kan halen en zijn eigen salaris terugverdient.
Einde Vocal Statements? Valt VOS bij de Gemeente Utrecht tussen wal en schip? VOS zet nu in op een tweejarige subsidie Omdat het Innovatorium ook volgens de commissie een nieuw initiatief is, gaan we er vanuit dat die regeling voor VOS open staat. We gaan daarover op korte termijn met de gemeente in gesprek.
Tenslotte…
Laat ons van harte partnerorganisaties TivoliVredenburg, Residenties Utrecht, DOX en Tweetakt en alle andere fantastische collega’s in Utrecht feliciteren met een verdiend positief advies. Well done!
‘Kosmopolitisch’ is een belangrijk woord voor ons. Het heeft te maken met wereldburgerschap, met een oprechte interesse in de ander die niet ophoudt bij de landsgrenzen. We geloven in de maatschappelijke verantwoordelijkheid van iedereen om nieuwsgierig te zijn naar wat nieuw en onbekend is.
Na het jarenlange ontwikkelen en realiseren van muziekeducatieprojecten zijn we nu sinds bijna een maand geconfronteerd met de stopzetting van ons interactieve ‘live-werk’ met de leerlingen.
Wij, Vocal Statements, moeten ons plotseling verhouden tot een manier van werken waarin we ons nooit eerder verdiept hebben.
Het artikel van journalist Merijn de Waal in het NRC van 27 maart jongstleden laat ons een werkelijkheid zien die schrijnend is. Mocht het online lesgeven onze realiteit worden voor de komende maanden dan staan wij samen met de scholen voor een grote uitdaging.
Het klinkt goed en haalbaar op papier, het digitale thuiswerken voor school. Maar niet elk huis heeft de ideale keukentafel met ruimte en rust voor het gesprek binnen het gezin – ook is het zo, dat veel gezinnen niet de computer hardware thuis hebben die vaak nodig is om online lessen te volgen – denk aan laptops, beeldschermen, iPads etc.
Het NRC artikel beschrijft de situatie van schoolkinderen wereldwijd. Over de situatie in Nederland wordt er o.a. dit geschreven:
Lees het complete artikel uit het NRC Handelsblad hier