VOCAL STATEMENTS

  • VOS op school
    • VOS op het vmbo
    • VOS in de praktijk
    • Uitgelichte projecten (vo & po)
    • Het VOS-koor
    • Het VOS-docententeam
    • De VOS-band
  • Innovatorium
    • Repertoireontwikkeling
    • Storytelling als onderwijsvorm
    • Vocal Leadership
  • Artists in residence
  • Inspirerende stemmen
  • Agenda
  • Over ons
    • Nieuws
    • Missie en Visie
    • Feiten en Cijfers
    • VOS in de media
    • Video
    • Contact
Menu
  • VOS op school
    • VOS op het vmbo
    • VOS in de praktijk
    • Uitgelichte projecten (vo & po)
    • Het VOS-koor
    • Het VOS-docententeam
    • De VOS-band
  • Innovatorium
    • Repertoireontwikkeling
    • Storytelling als onderwijsvorm
    • Vocal Leadership
  • Artists in residence
  • Inspirerende stemmen
  • Agenda
  • Over ons
    • Nieuws
    • Missie en Visie
    • Feiten en Cijfers
    • VOS in de media
    • Video
    • Contact
unnamed 150x150 - Nieuws
voslogo170 - Nieuws

VOCAL STATEMENTS

ENG
  • VOS op school
    • VOS op het vmbo
    • VOS in de praktijk
    • Uitgelichte projecten (vo & po)
    • Het VOS-koor
    • Het VOS-docententeam
    • De VOS-band
  • Innovatorium
    • Repertoireontwikkeling
    • Storytelling als onderwijsvorm
    • Vocal Leadership
  • Artists in residence
  • Inspirerende stemmen
  • Agenda
  • Over ons
    • Nieuws
    • Missie en Visie
    • Feiten en Cijfers
    • VOS in de media
    • Video
    • Contact
Menu
  • VOS op school
    • VOS op het vmbo
    • VOS in de praktijk
    • Uitgelichte projecten (vo & po)
    • Het VOS-koor
    • Het VOS-docententeam
    • De VOS-band
  • Innovatorium
    • Repertoireontwikkeling
    • Storytelling als onderwijsvorm
    • Vocal Leadership
  • Artists in residence
  • Inspirerende stemmen
  • Agenda
  • Over ons
    • Nieuws
    • Missie en Visie
    • Feiten en Cijfers
    • VOS in de media
    • Video
    • Contact
OM VOS Vocal Statements RGB 400px transparant - Nieuws

Nieuws

6 april 2021

Anthony Heidweiller in de Cultuurkrant

Wat moet het nieuwe kabinet doen om de cultuursector écht sterker te maken? In de laatste publicatie van de CultuurkrantNL van het Landelijks Centrum voor Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA) spreekt Anthony Heidweiller, artistiek leider van Vocal Statements hierover. 

‘Waar komt het idee vandaan dat de mens die niet wit is minder zou zijn? Hoe is het mogelijk dat we dat ooit opschreven? Dus: voor een cultuur die recht doet aan de multiculturele samenleving moet je beginnen bij educatie. Ik zou beginnen met muziekeducatie in het vmbo.’

Lees hier het artikel uit de Cultuurkrant

De Cultuurkrant NL is de gratis krant voor professionals binnen cultuureducatie en cultuurparticipatie.

Meer infomatie

31 maart 2021

Budget voor domeinoverstijgend werken, leiderschap en cultuurinnovatie

Het was een teleurstelling vorige zomer dat er voor de periode 2021-2024 in Utrecht geen ruimte was voor structurele subsidie. Nu heeft de Gemeente Utrecht voor 2021 een overbruggingssubsidie beschikbaar gesteld en is de gemeente vanuit het programma Groene Golf op zoek naar domeinoverstijgend budget (dat is budget uit cultuur, onderwijs en welzijn samen) voor de muziekeducatieprojecten van Vocal Statements in het vmbo.

Fondsenwerving is een belangrijk deel het takenpakket van zakelijk leider Saskia van de Ree. Superblij is zij met de subsidie van de VandeEnde Foundation, een beurs speciaal om te kunnen investeren in de leiderschapsontwikkeling van Rohan Poldervaart. En maar liefst drie landelijke cultuurfondsen Prins Bernhard Cultuurfonds, VSB-fonds en Fonds21 hebben nu hun steun toegezegd in het werk van Vocal Statements op vmbo-scholen: “Met die subsidie kunnen we werken aan onderwijsontwikkeling zoals op Kentalis College maar ook in het mbo en praktijkonderwijs. Dankzij subsidie van het Prins Bernhard Cultuurfonds kunnen we met leerwerkplekken op twee scholen dit jaar ook weer nieuwe muziekdocenten op de vloer opleiden in de Vocal Statements-aanpak.”

Een bijzondere en leuke ervaring was het maken van een videopitch voor het Cultuurinnovatiefonds Utrecht: ”Ons filmpje Amazing Grace met ideeën voor nieuwe online en hybride werk- en presentatievormen werd in de eerste ronde geselecteerd. Nu wachten we vol spanning op de uitslag van de tweede ronde.” 

31 maart 2021

Livecast #1: Verdiepingstraject VOS

Op 9 maart j.l. vormde de Grote Zaal van TivoliVredenburg de setting van twee mooie gesprekken over het Verdiepingstraject, waarmee Vocal Statements vorig najaar op zoek ging naar nieuwe vormen van muziekonderwijs. Een levendige discussie ontspon zich tussen Rohan Poldervaart, muzikaal leider van Vocal Statements, en zijn gasten: Ineke Peeks-Zethof, Machteld de Jong, Carmen Hovestad, Peter Tol, Anthony Heidweiller, Adanma Okoro, Aarti Prins en Suzan Westerveld. Veel dank aan TivoliVredenburg. Wat een cadeau om dit gesprek live in professionele tv-setting te mogen opnemen!

Lees verder

31 maart
2021

Maak kennis met … Marijn Grondman

Een jaar geleden werd Vocal Statements benaderd door Petra de Man, directeur van Kentalis College in Utrecht, cluster-2-school voor leerlingen met gehoorproblemen, A.S.S. of een taalontwikkelingsstoornis. Wilde Vocal Statements de aanpak niet aanpassen voor deze groep leerlingen?

Lees meer
Marijn - Nieuws

31 maart
2021

Loes geeft les vanuit Egypte

Nu met groepen samen zingen vanwege de covid-19-beperkingen tijdelijk niet is toegestaan, zijn er inventieve oplossingen nodig. “Wat tot onze verrassing echt goed werkt”, zegt Rohan Poldervaart, “zijn hybride vormen van lesgeven: een stukje live en een stuk online. Waar we eerst een artist in residence uit het buitenland moesten halen, kunnen we Neo Muyanga straks online vanuit Kaapstad in de klas vragen.”

Lees meer
BeeldLoesNieuwsbrief - Nieuws

11 januari
2021

Verguld met beurs van VandenEnde Foundation

Vocal Statements is verguld met de beurs die we hebben ontvangen van de VandenEnde Foundation. Hiermee kan Rohan Poldervaart, onze muzikaal leider in 2021 nieuwe stappen zetten in de ontwikkeling van nieuwe werkvormen met muziekeducatie in het vmbo, de training van onze muziekdocenten en zijn eigen leiderschap verder ontwikkelen.
Rohan Poldervaart by Jelmer de Haas 1 High res - Nieuws
1.vandeende 1536x638 1 1024x425 - Nieuws

8 januari
2021

Anthony Heidweiller in de artistieke raad van MusicalMakers

Onze artistiek leider Anthony Heidweiller draagt de maatschappelijk geëngageerde visie van Vocal Statements ook uit met projecten buiten de deur. Zo mag hij de komende vier jaar als lid van de artistieke raad van MusicalMakers Amsterdam bijdragen aan de zoektocht naar componisten en makers van de nieuwe politieke musical van deze tijd. 

22 december
2020

VOS-podcast #1: Muziekeducatie, geen gunst maar noodzaak​

In de eerste aflevering van onze nieuwe VOS podcast gaat Jolanda Spoel in gesprek met Anthony Heidweiller en Rohan Poldervaart van Vocal Statements over muziekeducatie in het vmbo, klim-kinderen, de noodzaak van een kosmopolitisch muziekrepertoire in schoolklassen, op conservatoria en meer…

22 december
2020

Het Verdiepingstraject:
"De leerlingen zijn de spiegel van het contact"

Door de coronamaatregelen kon Vocal Statements het afgelopen najaar niet zingen op scholen en moesten we nadenken over andere vormen van contact. Docent-onderzoeker Peter Tol en Rohan Poldervaart, muzikaal leider van Vocal Statements, geven tekst en uitleg.

Lees verder
VOS 1024x1024 - Nieuws

22 december
2020

Maak kennis met … Suzan Westerveld

Vocal Statements verwelkomde in 2020 Suzan Westerveld, bijna afgestudeerd docent muziek aan ArtEZ Conservatorium Zwolle. Inmiddels is zij een enthousiast lid van het docententeam. Hoe ervaart zij onze manier van lesgeven?

Interview
Suzan1design 1024x1024 - Nieuws

10 november
2020

Podcast: 'Zet cultuur weer op de agenda'

Diversiteit(sbeleid) op scholen? LKCA maakte deze podcast met Inholland University of Applied Sciences lector diversiteit Machteld de Jong en Anthony Heidweiller. Anthony: In wezen gaat het om interesse in wie er allemaal in de klas zitten, interesse in de ander. Machteld: de rol van een docent kan van onschatbare waarde zijn in het leven van een kind. Anthony: Als de interesse er is, kan je elke vraag stellen. Machteld: Zie diversiteit als uitgangspunt, niet als probleem. Luisteren. Niet oordelen. Geef in de klas ruimte aan verhalen en perspectieven van iedereen.

30 oktober 2020

Lezing Black Achievement Month

Vrijdag 30 oktober van 19.00 tot 20.30 uur online bij de Akademie voor Kunsten
Onderzoeker en schrijver Aspha Bijnaar spreekt in het kader van de Black Achievement Month over de waarden die ze meekreeg in haar opvoeding, in relatie tot haar leven en carrière in Suriname en Nederland. Met na afloop een tweegesprek met akademielid Anthony Heidweiller.

Hier aanmelden

15 oktober 2020

EduCAUTION

Donderdag 15 oktober zijn Rohan Poldervaart en Anthony Heidweiller van VOS te gast bij EduCAUTION in Pakhuis De Zwijger om te praten over de kracht van cultuureducatie in het vmbo. Vanaf maandag 19 oktober online te beluisteren.

11 oktober 2020

Black Achievements Month

Zondag 11 oktober presenteerde Anthony Heidweiller de aftrap van de Black Achievements Month bij De Nationale Opera 

7 oktober 2020

MuziekOpleidersAkkoord

Woensdag 7 oktober ging Anthony Heidweiller live in gesprek met studenten schoolmuziek en pabostudenten in het kader van het #MuziekOpleidersAkkoord; dezelfde avond werd in aanwezigheid van koningin Maxima in TivoliVredenburg het MuziekOpleidersAkkoord ondertekend. Complimenten voor programma Muziek in ieder Kind dat niet meer alleen over muziek in het basisonderwijs gaat maar ook over de doorstroom van po naar vo-vmbo en muziek in het mbo en hbo. Mijlpaal!

14 juli 2020

Nieuwsbrief #6

Met o.a.: Van coronabeperking naar nieuwe vormen van creativiteit en zomerse afsluiting KOZ
Lees meer

7 juli 2020

Globe College - Lean On Me

Eigenlijk zouden de leerlingen van het Globe College het nummer Lean On Me in TivoliVredenburg (Cloud Nine) zingen – nu maakten zij een enorm mooie muziek-video voor dit nummer. 
Bekijk de video en lees meer
LEAN ON ME Globe College.00 00 22 19.Still011 1024x576 - Nieuws

26 juni 2020

Trajectum College -
Iedereen is van de wereld

De coronamaatregelen maken inventief: de leerlingen van het Trajectum College zongen ‚samen‘ het nummer De wereld is van iedereen en maakten een prachtige muziek-video.

Bekijk de video en lees meer
AANPASSINGEN EIND.00 03 00 09.Still001 1024x576 - Nieuws

22 juni 2020

Educatie is in deze wereld geen gunst maar noodzaak!

Advies Cultuurnota-commissie betekent verlies voor de muziekeducatie in het vo/vmbo

De adviescommissie van de Cultuurnota Utrecht heeft gesproken en helaas is het advies voor Vocal Statements negatief. We zijn teleurgesteld.
Lees meer

22 juni 2020

Nieuwsbrief #5

Met o.a.: Advies Cultuurnota-commissie, nieuwe wereld voor KOZ, VOS op insta en agenda- en luistertips!

Lees meer

5 maart 2020

Nieuwsbrief #4

Met o.a.: Saskia van de Ree nieuwe zakelijk leider VOS, pilot in het MBO, Opera Forward Festival en Globe College @ TivoliVredenburg.

Lees meer

17 dec 2019

Nieuwsbrief #3

Met o.a.: Gastdocent Neo Muyanga, Nieuws over onze samenwerking met de scholen, Anthony Heidweiller @ Cultuurdag 2019

Lees meer

17 juli 2019

Nieuwsbrief #2

Met o.a.: Nieuwe website VOS, Interview Anthony Heidweiller in Cultuurkrant NL en Participatieproject @Festival Aix-en-Provence 2019.

Lees meer
“In a typically contradictory move, globalisation, while promoting economic integration among elites, has exacerbated sectarianism everywhere else.”​
Pankaj Mishra © Pankaj Mishra 001 - Nieuws
Pankaj Mishra

Schrijver, essayist en filosoof

“Wij willen dat de kinderen een stevige plek in de samenleving krijgen – daarvoor is het zo belangrijk dat zij hun stem durven te gebruiken.”
vocal statements maurits depla - Nieuws
Maurits Depla

Directeur Trajectum College Utrecht

“De missie van de Werkplaats Kindergemeenschap is elk kind laten worden wie het is. Vocal Statements geeft de kinderen de kans om te vertellen wie ze zijn.”
Thijs Spook 150x150 - Nieuws
Thijs Spook

Scholengemeenschap De Werkplaats, Bilthoven

“Wat we in de kunsten vooral nodig hebben, is nieuwsgierigheid. Niet zoals in de zoo, maar oprechte interesse”
vocal statements Olivia Rutazibwa - Nieuws
Olivia U. Rutazibwa

Politicoloog en auteur

“Er is inmiddels een aanzienlijke groep jongeren die zich minder Nederlander voelt dan hun ouders en zich afkeert van de maatschappij en van het onderwijs”​
Vocal Statements Machteld de Jong 150x150 - Nieuws
Machteld de Jong

Lector Diversiteitvraagstukken

“Wij leren alles over de Nederlandse, Vlaamse, Franse, Duitse, Britse en Amerikaanse kunst, alsof die iets te maken heeft met die van de grootste migrantengroepen alhier.”
Florence van de Haar by Eva Faché Unicode Encoding Conflict - Nieuws
Florence van de Haar

Actrice

“Onderwijs moet prioritair inzetten op mens-wording en niet op inzetbaarheid op de arbeidsmarkt”
Stefaan van Brabandt © Diego Franssens  - Nieuws
Stefaan van Brabandt

Auteur en filosoof

Privacy & cookies
info@vocalstatements.nl
Instagram
Linkedin
Facebook
Nieuwsbrief
OM VOS Vocal Statements RGB 400px transparant 300x225 - Nieuws
We gebruiken cookies op onze website. Lees hier meer over of ga direct akkoord met onze cookies & privacy policy.
Lees meerAccepteren
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Non-necessary

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

OPSLAAN & ACCEPTEREN

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van wat wij doen en wat ons inspireert?

Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief!

Kinderen Ouders Zingen (po)

2017 - 2020

“We hebben mogen kennismaken met de mooie wereld van de zang middels goede docenten! We hebben ervaren dat zingen verbindt: in gezinnen, op school en binnen een bredeschool.”

Antoinette Crawfurd-Smit, directeur OBS Het Zand (Utrecht)

Gedurende drie schooljaren was Brede school het Zand, bestaande uit OBS het Zand en Montessorischool Arcade, het ‘thuis’ van Kinderen Ouders Zingen (KOZ). Hier initieerden wij het samen zingen en het verhalen vertellen voor het po (groep 1 t/m 8), vanuit de overtuiging dat zang ook voor jonge kinderen een laagdrempelige en onbevangen manier is om letterlijk en figuurlijk een ,stem’ te geven aan je gevoelens en te luisteren naar anderen; en dat zamen zingen de ruimte biedt voor een andere vorm van communicatie tussen ouders en kinderen, ouders en de school en ouders onderling. Zo heeft KOZ bijvoorbeeld ook een koor voor ouders opgezet, dat met de kinderen meezong tijdens de presentatie. Ieder schooljaar componeerden wij in samenwerking met een musicus uit een andere muziekcultuur een speciaal KOZ lied met een maatschappelijk thema. Dit laatste seizoen was dit musicus en componist Haytham Safia. In de schooljaren daarvoor heeft KOZ met Aeham Ahmad (pianist en componist) en Kaori Neus (pianiste en componiste) gewerkt. Aan het einde van ieder schooljaar organiseerden wij een feestelijke presentatie met alle kinderen, hun ouders, de docenten en de KOZ band – op het schoolplein en ook in TivoliVredenburg. Op de website van KOZ vind je alle informatie over dit project.
Website Kinderen Ouders Zingen

Trajectum College
Iedereen is van de Wereld

Ook met de eerstejaars leerlingen van het Trajectum College (Utrecht, Overvecht) ging VOS op zoek gaan naar een passend alternatief voor het VOS-koor. In nauwe samenwerking met de geengageerde docenten van de school bedacht muzikaal leider Rohan Poldervaart om samen met de jongeren een muziekvideo te maken waarin het koorgevoel ruimte had. Het gekozen nummer was Iedereen is van de wereld van The Scene, waarvan de jongeren individueel de teksten inzongen. In de montage werden alle stemmen samengevoegd tot een mooi geheel. Aanvullend aan het samen zingen hebben de jongeren zelf gekozen hoe zij hun creativiteit wilden laten zien: door Statements te maken en als spoken word te delen, door te freerunnen of door te tekenen. We zijn trots op de jongeren en het resultaat!

AANPASSINGEN EIND.00 03 00 09.Still001 - Nieuws
Video afspelen
Op onze Instagram (IGTV) kun je ook voor deze muziekvideo een kijkje achter de schermen nemen. Hier vind je onder meer een gesprek met onze muzikaal leider Rohan Poldervaart over hoe de audio is ontstaan en hoe de jongeren dit traject beleefden. Insta: vocal_statements

Globe College - Lean On Me

Eigenlijk zouden de eerstejaars leerlingen van het Globe College (Utrecht, Kanaleneiland) die zich vrijwillig voor het VOS-koor hadden aangemeld dit jaar een traject volgen van samen zingen en statements formuleren met een eindpresentatie in TivoliVredenburg. Toen duidelijk werd dat dit niet mogelijk zou zijn hebben we samen met hen en hun docenten in Zoom-sessies een passende alternatieve vorm gevonden: een muziekvideo van het nummer Lean On Me van Bill Withers. Dit lied, dat al in het begin van het schooljaar was uitgezocht door VOS-docente Aarti Prins, kreeg binnen de actuele context een nieuwe betekenis. Wij vinden het heel mooi om te zien hoe de individuele talenten van de jongeren – zingen, tekenen, dansen en Statements schrijven en voordragen – samen een harmonieus en krachtig geheel vormen.

LEAN ON ME Globe College.00 00 22 19.Still011 - Nieuws
Video afspelen

Op onze Instagram (IGTV) kun je een kijkje achter de schermen nemen van onze muziekvideo. Hier vind je onder meer een gesprek met VOS-docente Aarti Prins over het nummer Lean On Me en haar werkwijze, en deelt onze cameraman en creatieve regisseur Mathieu van de Berk hoe hij met de jongeren met een green screen heeft gewerkt. Insta: vocal_statements

Educatie is in deze wereld geen gunst maar noodzaak!​

Negatief advies VOS is verlies voor muziekeducatie in het vo/vmbo

De adviescommissie van de Cultuurnota Utrecht heeft gesproken en helaas is het advies voor Vocal Statements negatief. We zijn teleurgesteld. 

De commissie uit haar waardering voor de educatieve activiteiten voor vmbo-leerlingen en studenten in het mbo. Ze is positief over de methodiekontwikkeling op basis van storytelling, werken met rolmodellen en burgerschap. En ze beschouwt het koppelen van koorzang aan kosmopolitisch repertoire en urgente maatschappelijke thematiek als gedurfd en van onderscheidend belang. Wat bedoelt de commissie eigenlijk als ze zegt dat VOS een ‘hoge gunfactor heeft’? Educatie is in deze wereld van Black Lives Matter geen gunst maar noodzaak. In het advies Nieuwe kleuren op een rijk palet geen woord over het verdwijnen van educatie-instellingen uit het gemeentebeleid. Als we willen dat de kunsten en het publiek in de zalen echt divers worden moet je juist investeren in het onderwijs.

Zonder de kleur van educatie geen rijk palet

In 2017 kwamen we met Vocal Statements als nieuwkomer in de muziekeducatie binnen in de Cultuurnota Utrecht. We gaven met 1800 vo/vmbo-leerlingen en artist in residence Aeham Ahmad concerten in de grote zaal van Tivoli Vredenburg. We wonnen in 2018 de Gouden C van het Fonds voor Cultuurparticipatie. Voor de periode 2021-2024 konden we bij de Gemeente niet aanvragen voor doorontwikkeling van dat succes want de ’functie educatie’ bestaat niet meer in het Utrechtse beleidsplan Kunst kleurt de Stad.

We dienden voor 2021-2024 een plan in voor het Innovatorium, dat deel van VOS dat presentatie, onderzoek en ontwikkeling met educatie verbindt. Helaas vindt de commissie dat plan als zelfstandig aanvraag onvoldoende afgebakend. Ons Innovatorium staat niet los, het bestaat bij de gratie van die prijswinnende educatie-functie. Het rijke palet van VOS is een lerende omgeving met kinderen, jongeren, hun ouders, muziekstudenten en professionele musici.

Wat bedoelt het advies met de ‘hoge gunfactor’ van VOS? Educatie is in deze wereld van Black Lives Matter geen gunst maar noodzaak. Als we willen dat de kunsten en het publiek in de zalen echt divers worden moet je investeren in het onderwijs. VOS heeft muziekeducatie in het vmbo-onderwijs en het vmbo-onderwijs bij de opleidingen docent muziek van de Nederlandse conservatoria op de kaart gezet. Ondertussen zwijgt de commissie over het nationale en internationale opdrachtwerk van VOS waarmee artistiek leider Anthony Heidweiller bijzondere artists in residence naar Utrecht kan halen en zijn eigen salaris terugverdient.

Einde Vocal Statements? Valt VOS bij de Gemeente Utrecht tussen wal en schip? VOS zet nu in op een tweejarige subsidie Omdat het Innovatorium ook volgens de commissie een nieuw initiatief is, gaan we er vanuit dat die regeling voor VOS open staat. We gaan daarover op korte termijn met de gemeente in gesprek. 

Tenslotte…
Laat ons van harte partnerorganisaties TivoliVredenburg, Residenties Utrecht, DOX en Tweetakt en alle andere fantastische collega’s in Utrecht feliciteren met een verdiend positief advies. Well done!

Cultuurnota 2021-2024 gemeente Utrecht >

Kosmopolitische samenleving

‘Kosmopolitisch’ is een belangrijk woord voor ons. Het heeft te maken met wereldburgerschap, met een oprechte interesse in de ander die niet ophoudt bij de landsgrenzen. We geloven in de maatschappelijke verantwoordelijkheid van iedereen om nieuwsgierig te zijn naar wat nieuw en onbekend is.

  • VOS op school
    • VOS op het vmbo
    • VOS in de praktijk
    • Uitgelichte projecten (vo & po)
    • Het VOS-koor
    • Het VOS-docententeam
    • De VOS-band
  • Innovatorium
    • Repertoireontwikkeling
    • Storytelling als onderwijsvorm
    • Vocal Leadership
  • Artists in residence
  • Inspirerende stemmen
  • Agenda
  • Over ons
    • Nieuws
    • Missie en Visie
    • Feiten en Cijfers
    • VOS in de media
    • Video
    • Contact
Menu
  • VOS op school
    • VOS op het vmbo
    • VOS in de praktijk
    • Uitgelichte projecten (vo & po)
    • Het VOS-koor
    • Het VOS-docententeam
    • De VOS-band
  • Innovatorium
    • Repertoireontwikkeling
    • Storytelling als onderwijsvorm
    • Vocal Leadership
  • Artists in residence
  • Inspirerende stemmen
  • Agenda
  • Over ons
    • Nieuws
    • Missie en Visie
    • Feiten en Cijfers
    • VOS in de media
    • Video
    • Contact

Uit de media

1 Lege school courtesy De Telegraaf - Nieuws
Foto: Kees van de Veen

‘De stille ramp van 1,5 miljard schoolkinderen die thuiszitten’

08/04/2020 – NRC Handelsblad | Merijn de Waal

Na het jarenlange ontwikkelen en realiseren van muziekeducatieprojecten zijn we nu sinds bijna een maand geconfronteerd met de stopzetting van ons interactieve ‘live-werk’ met de leerlingen.

Wij, Vocal Statements, moeten ons plotseling verhouden tot een manier van werken waarin we ons nooit eerder verdiept hebben.

Het artikel van journalist Merijn de Waal in het NRC van 27 maart jongstleden laat ons een werkelijkheid zien die schrijnend is. Mocht het online lesgeven onze realiteit worden voor de komende maanden dan staan wij samen met de scholen voor een grote uitdaging.

Het klinkt goed en haalbaar op papier, het digitale thuiswerken voor school. Maar niet elk huis heeft de ideale keukentafel met ruimte en rust voor het gesprek binnen het gezin – ook is het zo, dat veel gezinnen niet de computer hardware thuis hebben die vaak nodig is om online lessen te volgen – denk aan laptops, beeldschermen, iPads etc.

Het NRC artikel beschrijft de situatie van schoolkinderen wereldwijd. Over de situatie in Nederland wordt er o.a. dit geschreven:

“Ook Nederlandse middelbare scholieren zagen hun toekomstperspectieven doorkruist worden door corona. Zij kregen vorige week te horen dat ze geen centraal schriftelijk examen hoeven af te leggen maar een (of geen) diploma krijgen op basis van hun schoolonderzoeken. Eerder was besloten dat groep-8-leerlingen geen eindtoets afleggen. Dit raakt vooral armere of allochtone kinderen, omdat zij door leerkrachten – wier schooladvies nu allesbepalend zal zijn – vaker te laag worden ingeschaald.”

Lees het complete artikel uit het NRC Handelsblad hier

1 Homeschool courtesy Unicef 768x524 - Nieuws
Homeschool. Foto courtesy UNICEF